TÜRKİYE CUMHURİYETİ KİMLİK KARTI (TCKK)
Kişinin Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olduğunu ve nüfus aile kütüklerine kayıtlı bulunduğunu kanıtlayan resmi bir belgedir. Her Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı kimlik kartı almak zorundadır.
Yurt içinde İlçe Nüfus Müdürlükleri Yurt dışında ise dış temsilciliklerimiz tarafından T.C. Kimlik Kartı başvurusu alınır.
Doğum, kayıp ve yenileme nedeniyle yapılan kimlik kartı başvurularında, Geçici Kimlik Belgesi düzenlenmektedir. Yeni kimlik kartı teslim alınana kadar düzenlenecek Geçici Kimlik Belgesi ile sınava giriş veya pasaport başvuru işlemleri gibi tüm resmi iş ve işlemlerin yürütülmesinde geçerlidir.
Kaybedilen T.C. Kimlik Kartı, yeni T.C. Kimlik Kartı başvurusu ile birlikte hukuken geçersiz hale gelmektedir.
Başvurusu alınan kimlik kartları Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünde kişiselleştirildikten sonra posta ile belirtilen adrese teslim edilir.
Dış temsilciliklerce alınacak başvurularda Genel Müdürlük tarafından kişiselleştirilen kimlik kartları dış temsilcilikler yoluyla başvuru sahibine teslim edilmek üzere Dışişleri Bakanlığına gönderilir.
Bakanlığımızca Kimlik Paylaşım Sistemi içerisinde yer alan T.C. Kimlik Kartı doğrulama servisinden kayıp T.C. Kimlik Kartı veya kimlik doğrulama işlemlerinin yapılması uygulaması ile de T.C. Kimlik Kartı kaybedenlerin herhangi bir olumsuzluk yaşamaması amaçlanmıştır.
KİMLİK KARTI BAŞVURUSU:
1- Kimlik kartı başvuruları Genel Müdürlük web portalı üzerinden ya da çağrı merkezinden (Alo 199) alınacak randevu ile yurt içinde ilçe nüfus müdürlüğüne, yurt dışında ise dış temsilciliklere yapılır.
2-15 yaşını tamamlamış kişilerin, herhangi bir nüfus müdürlüğüne kimliğini kanıtlayıcı belge (nüfus cüzdanı, sürücü belgesi, pasaport, memur kimliği, vb. ) 1 adet son altı ay içinde çekilmiş biyometrik fotoğraf ve kimlik kartı bedeli ödeme makbuzu ile bizzat müracaatı gerekmektedir.
3- On beş yaşını tamamlamış başvuru sahiplerinin şahsen, on beş yaşını tamamlamayanların başvuruları veli, vasi, kayyım, bunların bulunmaması halinde, çocuğun büyük ana, büyük baba, ergin kardeşleri ya da çocuğu yanında bulunduranlar tarafından yapılır.
4- On beş yaşını tamamlamayanlardan biyometrik veri, biyometrik fotoğraf ve imza alınmaz. Ancak, talep edilmesi halinde her yaş grubundaki çocuklara fotoğraflı kimlik kartı düzenlenir.
5-Başvurusu alınan kimlik kartları, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünde kişiselleştirildikten sonra posta ile belirtilen adrese teslim edilir.
6- On beş yaşını tamamlayan kişilerin kimlik kartları kendilerine veya başvuru sırasında kimlik kartını kendisi dışında alacak kişiyi belirlemesi halinde belirlenen kişiye teslim edilir. Bu durumda talepte bulunan ile kimlik kartını teslim alacak kişi arasında soy bağı bulunması şartı aranmaz.
7- Kimlik kartı sahibi kartı teslim aldığında kontrol etmekle, kartta maddi hata bulunduğunun tespit etmesi halinde iade etmekle, kartın yenilenmesini gerektiren bir durum olması halinde kartını yenilemekle, kartı kaybetmesi durumunda durumu yurt içinde çağrı merkezi veya ilçe nüfus müdürlüklerine; yurt dışında en yakın dış temsilciliğe bildirmekle yükümlüdürler.
8- Başvuru sonrasında, kimlik kartının hangi aşamada olduğu internet üzerinden, çağrı merkezinden, SMS ya da e-posta ile bilgilendirme yapılarak takip edilebilir. Yurt içinden yapılan başvurularda kartın teslim adresinin yurt içi adresi olması gereklidir.
Dış temsilciliklerce alınacak başvurularda Genel Müdürlük tarafından kişiselleştirilen kimlik kartları dış temsilcilikler yoluyla başvuru sahibine teslim edilmek üzere Dışişleri Bakanlığına gönderilir.
(12) Kimlik kartı teslim alındıktan sonra kart sertifikası aktif hale getirilir.
KİMLİK KARTI ÖRNEĞİ
Kimlik kartı örneği, talep eden resmi kurum veya noter tarafından aslına uygun olarak düzenlenerek onaylanır.
Cüzdanların Hukuki Maliyetleri:
1- T.C. Kimlik Kartı; kişinin Türk Vatandaşı olduğunu kanıtlayan resmi bir belgedir.
2- Uluslararası aile cüzdanı; Uluslararası Kişi Halleri Komisyonu tarafından düzenlenen çok dilli bir belgedir.
Nüfus Cüzdanının Alıkonulmaması:
Kimlik ve Uluslararası Aile Cüzdanları hiçbir kişi, kurum tarafından alıkonulamaz. Ancak ihtiyaç duyulan hallerde kurumlar fotokopi veya bir suretini saklayabilir.
Görev ve Yükümlülük:
1- Nüfus aile kütüklerine kayıtlı bulunan her Türk Vatandaşına “T.C. Kimlik Kartı” düzenlenmesinde, nüfus müdürlükleri ve başkonsolosluklarımız görevlidir.
Başvurusu alınan kimlik kartları Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünde kişiselleştirildikten sonra posta ile belirtilen adrese kendileri ya da teslim almasını istedikleri kişilere teslim edilir.
Kimlik Kartı Düzenlenme Nedenleri:
Kimlik Kartı başvuru nedenlerine uygun olarak düzenlenir.
Bu nedenler:
1- Doğum,
2- Kayıp,
3- Değiştirme olmak üzere üç çeşittir.
Doğum Nedeniyle Kimlik Kartı Düzenlenmesi:
Doğum bildirimi, doğumu gösteren resmî belge (doğum raporu) ve bağlı bulunulan sağlık ocağından alınacak bebek kayıt formuna dayalı olarak yapılır.
Sağlık kuruluşlarında veya sağlık personeli nezaretinde gerçekleşmeyen doğumların bildirimi nüfus müdürlüğüne sözlü beyanla yapılabilecektir. Ancak sözlü beyanların doğruluğunun mülki idare amirinin emri ile araştırılması zorunlu olduğundan, yapılan araştırma sonuçlanıncaya kadar bu bildirimler aile kütüğüne tescil edilmemektedir.
Yurt dışındaki doğum bildirimleri, yabancı makamlardan alınmış resmî belge veya raporun dış temsilciliğe verilmesi veya doğumla ilgili resmi belge veya raporların aslı ile Türkçeye tercüme edilmiş örneklerinin, ilgililerin nüfus kaydını içeren kimlik bilgileri veya aile kütüklerinde kayıtlı oldukları yeri gösteren belgeleri ve çocuğa konulan adın belirtildiği dilekçe ile birlikte posta ile dış temsilciliklerimize gönderilmesi suretiyle de yapılabilir.
Bildirimin, doğum tutanağına geçirilmesi ve nüfus aile kütüklerine tescil edilmesi sonucunda çocuk adına kimlik kartı başvurusu alınır.
Değiştirme veya Kayıp Nedeniyle Kimlik Kartı Başvurusu Alınması:
Kimlik kartının alındıktan sonra kaybolması veya değiştirilmesi durumunda sistemdeki fotoğraf altı ay öncesine ait değil ise ilgiliden son altı ay içinde çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf istenir ve biyometrik doğrulaması yapılarak kimlik kartı başvurusu alınır. Kayıp ve değiştirme nedeniyle kimlik kartı başvurularında kişinin biyometrik doğrulaması yapılmadan kimlik kartı düzenlenmez.
Kayıp ve değiştirme nedeniyle kimlik kartı taleplerinde;
a) On beş yaşını tamamlamamış çocukların; veli, vasi veya vekâletname ibraz edenler ile Kanunun 17 nci maddesindeki beyanla yükümlü kişilerin kimlik kartı başvurusu alınır.
b) On beş yaşını tamamlayan kişinin kimliğini ispatlayıcı bir belge/kimlik ibraz edememesi ya da sistemde kayıtlı kişi olup olmadığı hususunda tereddüde düşülmesi veya yerleşim yeri adresi bulunmayan ya da beyan edilen yerleşim yeri adresinden şüphe duyulması durumunda anne, baba, eş, varsa ergin kardeş veya ergin çocuklarının veya vasinin beyanı yeterli sayılır.
c) 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında koruma altındakiler ile cezaevi, bakımevi, huzurevi gibi kurumlar bünyesinde bulunan on beş yaşını tamamlamış kişilerin sistemde kayıtlı kişi olup olmadığı konusunda tereddüde düşülmesi halinde ilgili kurumlar tarafından düzenlenecek fotoğraflı resmi belge ile başvuruları alınır.
d) (a), (b) ve (c) kapsamında alınan başvurularda sistem üzerinden beyanın doğruluğu kontrol edilir ve başvuru belgesinde "Başvuran Kişinin İmzası" alanında kayıt altına alınır.
e) Sistem üzerinden yapılan kontrollerde bir kanaate ulaşılamaması, tereddüt oluşması veya kişinin kaydının uzun süredir işlem görmemiş olması halinde mülkî idare amirinin emri ile kolluk kuvvetlerince soruşturma yapılır. Soruşturmanın olumlu sonuçlanması hâlinde kişinin başvurusu aranmaz.
f) Soruşturmanın olumsuz sonuçlanması, elde edilen bilgi ve bulguların yetersiz görülmesi ya da kişinin iddia ettiği kaydın sahibi olduğu hususunda tereddüde düşülmesi hâlinde; varsa anne veya babasından, anne veya babasının ölmüş olması hâlinde ise varsa ergin kardeşlerinden, tıbbi rapora dayalı Türk mahkemelerinden alınmış anne-babası/kardeşleri olduğuna dair tespit kararı ibraz edilmedikçe kimlik kartı başvurusu alınmaz.
ULUSLARARASI AİLE CÜZDANI VE DÜZENLEME YÖNTEMİ
Uluslararası Aile Cüzdanı Düzenlenebilmesi İçin;
Uluslararası aile cüzdanı, bir aileyi oluşturan eş ve çocukların Türk Vatandaşı olduklarını kanıtlayan ve kimlik bilgilerini kapsayan resmi bir belgedir.
Aile Cüzdanı, resmi nikâh sırasında Evlenme Memurluğunca, kayıp veya yıpranması nedenleriyle değiştirilmek istenmesi durumunda en yakın Nüfus Müdürlüğünce düzenleyerek vermektedir.
Aile cüzdanı için eşlere ait birer adet fotoğraf, kimlik ve ilgilinin oturduğu yer muhtarlığı veya çalıştığı resmi kurum tarafından onaylanan "Uluslararası Aile Cüzdanı Talep belgesini" oturduğu yer ilçe nüfus müdürlüğüne ibraz etmesi ile yapılmaktadır.
T.C. Kimlik Kartı ve Uluslararası aile cüzdanı değerli kâğıtlar kapsamı içerisinde yer almaktadır.
T.C. Kimlik Kartı ve uluslararası aile cüzdanlarının biçimleri, içerikleri, renkleri ve baskı örnekleri İçişleri Bakanlığınca saptanır.
Uluslararası Kişi Halleri Komisyonu tarafından hazırlanıp komisyona üye devletlerce kabul edilen örneğe uygun olarak düzenlenmiş olan uluslararası aile cüzdanı uluslararası ve ulusal değere sahip çok dilli bir belgedir.
Aile Cüzdanı Düzenleme Nedenleri:
1-Evlenme,
2-Evlenme akdi yapıldığı halde uluslararası aile cüzdanı alınmamış olması,
3-Türkiye Cumhuriyeti Vatandaşlığının kazanılması,
4-Uluslararası aile cüzdanının kayıp olması, çalınması veya yıpranması,
Evlenme Nedeniyle Uluslararası Aile Cüzdan Düzenlenmesi:
Uluslararası aile cüzdanı evlenme anında evlenmeyi yapan evlendirme memuru tarafından düzenlenir ve eşlere imza karşılığında teslim edilir.
Evlenme Akdi Yapıldığı Halde Uluslararası Aile Cüzdanı Alınmamış Olması:
Evlenme akdi daha önce yapıldığı halde uluslararası aile cüzdan almamış olanlara İlçe Nüfus Müdürlüğüne müracaatları üzerine uluslararası aile cüzdanı düzenlenir.
Uluslararası aile cüzdan isteminde bulunan ilgili kişi; mahalle veya köy muhtarı veya çalıştığı resmi daire veya kurum amirliği tarafından tasdik edilen fotoğraflı Aile Cüzdanı Talep belgesi ile kendisine ve eşine ait birer adet fotoğrafla ikamet ettiği yer nüfus müdürlüğüne veya yurtdışında ikamet edenler için de Türk Konsolosluklarına müracaat eder.
Türk Vatandaşlığına Alınanlara Uluslararası Aile Cüzdan Düzenlenmesi:
Türk Vatandaşlığına alınan kişilerden nüfus aile kütüğüne evli olarak işlemleri yapılan kişilerin, nüfus aile kütüğündeki bilgilerine dayanılarak uluslararası aile cüzdanı düzenlenir ve imza karşılığında teslim edilir.
Yeni düzenleme ile Türk erkeği ile evlenen yabancı uyruklu kadın üç yıllık bekleme süresinde evlilik devam etmesi halinde vatandaşlığa alınır.
Kayıp ve Yıpranma Nedeniyle Uluslararası Aile Cüzdan Düzenlenmesi:
Uluslararası aile cüzdanının kayıp olması veya yıpranması sonucunda kullanılmayacak duruma gelmesi nedeniyle uluslararası aile cüzdanı düzenlenir. Kayıp ve yıpranma nedeniyle uluslararası aile cüzdanı düzenlenmesinde yukarıda belirtilen işlemler uygulanır. Ancak yıpranma durumunda ilgilinin elindeki uluslararası aile cüzdanı geri alınır.
Uluslararası Aile Cüzdanına Bilgilerin İşlenmesi:
Eşlerin çocukları olması veya eş ve çocukların bilgilerinde değişiklik olması halinde; nüfus müdürlüğüne yapılan müracaat üzerine uluslararası aile cüzdanında gerekli düzeltmeler ve eklemeler yapılır.
GENEL HÜKÜMLER:
Nüfus ve uluslararası aile cüzdan üzerinde silinti ve tahrifat yapılamaz. Bu durumdan cüzdan sahibi sorumlu tutularak Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Para Cezası Verilmesi:
a) Nüfus ve kişisel hal olaylarını bildirmekle görevli olup, bu görevlerini Kanunda belirtilen süreler içinde yerine getirmeyen kamu görevlisine, o yer Nüfus müdürlüğünün teklifi üzerine mahalli mülki idare amirinin veya yetki devri almış ise nüfus müdürünün kararıyla para cezası uygulanır.
b) Nüfus ve kişisel hal olaylarını kanunda belirtilen süre içinde yerine getirmeyen, nüfus ve aile cüzdanlarını kaybedenler ile nüfus cüzdanlarının geçerlilik süresinin son bulmasından itibaren 2 ay içinde bu cüzdanlarını değiştirmeyen kişilere veya bu durumdaki küçüklerin veli veya vasilerine, yurt içinde nüfus müdürlerinin teklifi ile mülki idare amirlerince, yetki devri almışlar ise nüfus müdürlerince, Türkiye başkonsoloslarınca para cezası uygulanır.
Bildirim yükümlülüğünü yerine getirmeyen vatandaşlara ve Kamu Görevlilerine de para cezası uygulanır.
Yapılan İşlemlerle ilgili İtirazın:
1- Yurt içinde; tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde yetkili idare mahkemesine,
2- Yurt dışında cezayı takdir ve tahsil eden dış temsilciliğimiz kanalıyla Tebliğ tarihini yedi gün içinde yapılması gerekir.
3- Para cezalarına karşı ilgililerin yapacakları itiraz idarece yürütülen işlemleri durdurmaz.
NÜFUS OLAYLARI
Doğum:
- Sağ olarak dünyaya her çocuğun, doğumun olduğu tarihten başlayarak yurt içinde otuz gün içinde nüfus müdürlüğüne, yurt dışında altmış gün içinde Başkonsolosluklara bildirilmesi zorunludur.
- Doğumları ana-baba, yoksa veya kısıtlı, tutuklu, hasta ve herhangi mecburi bir sebeple orada bulunmazsa veli, vasi, kayyım bunların bulunmaması halinde çocuğun büyük ana, büyük baba veya ergin kardeşleri ya da çocuğu yanında bulunduranlar tarafından bildirmekle yükümlüdür.
Türkiye içinde doğan bebekler için 30 gün içinde nüfus müdürlüğüne bildirimlerde kimlik ücreti alınmamakta olup 30 günü geçen bildirimlerde kimlik kartı ödeme makbuzu istenilmektedir.
- Resmi vekiller de açıkça yetkili olmak kaydıyla müvekkilleri adına bildirimde bulunabilirler.
ALTI YAŞINDAN BÜYÜK ONSEKİZ YAŞINDAN KÜÇÜK ÇOCUKLARIN BİLDİRİMİ
Altı yaşından büyük (72 ay+1gün) ve onsekiz yaşından küçük (216 ay) çocuklara ait bildirim yapılırken yaş tespiti için çocuğun bildirim yapılan nüfus müdürlüğüne getirilmesi zorunludur. Çocuğun sağ veya sol kolu nüfus müdürlüğü mührü ile mühürlenmek suretiyle yaş tespit formu düzenlenerek sağlık kuruluşunca yaşının tespit edilmesi sağlanır. Yaş tespit formunda belirlenen yaşa göre doğum tutanağı düzenlenir.
Eğer doğum hastanede ve doğumevi gibi sağlık kuruluşlarında veya cezaevi gibi resmi kurumlarda meydana gelmiş ve doğum tarihleri bu kuruluşlarca, kayıtlarına dayanılarak verilmiş resmi bir belgede belirtilmiş ise, belgedeki doğum tarihi esas alınır, yaş tespiti işlemleri yapılmaz.
EVLENME EHLİYETİ VE ŞARTLARI
On sekiz yaşını doldurmuş, mahkemece vesayet altına alınmamış olan erkek ve kadın başka bir kimsenin rızası veya iznine bağlı olmaksızın evlenir. Ayrıca;
a. 17 yaşını doldurmuş olan kadın ve erkek velinin izni, veli yoksa vasi veya vesayet makamının izni ile,
b. 16 yaşını doldurmuş olan kadın ve erkek hakimin izni ile evlenebilir.
c. Ayırt etme gücüne sahip olmayanlar evlenemezler.
d. Kısıtlı, yasal temsilcisinin izni olmadan evlenemez.
EVLENMEYE MÜRACAAT
Birbirleriyle evlenmeye karar vermiş olan kadın ve erkeğin oturdukları yer evlendirme memurluğuna müracaat etmeleri esastır.
Ancak, evleneceklerin ayrı illerde bulunması veya birinin yurtdışında olması gibi hallerde ayrı ayrı müracaat da mümkündür. Bu halde, müracaatı alan evlendirme memurlukları derhal karşılıkla olarak birbirlerine bilgi verirler.
Her iki evlendirme memurluğunda evlenmeye esas olacak belgeler tamamlanır ve bir dosyada birleştirilmek üzere evlenme akdinin yapılacağı yer evlendirme memurluğuna gönderilir.
EVLENME DOSYASINDA BULUNACAK BELGELER;
1- Evlenme beyannamesi (fotoğraflı)
2- Resmi veya özel sağlık kurum ve kuruluşlarından alınacak sağlık raporu/resmi sağlık kurulu raporu
3-Rıza belgesi
4- Vesikalık fotoğraf
EVLENMENİN NÜFUS İDARESİNE BİLDİRİLMESİ VE AİLE KÜTÜKLERİNE TESCİLİ
Medeni Kanun hükümlerine göre evlenme akdini yapanlar, akdin yapıldığı tarihten başlayarak on gün içinde örneğine uygun evlenme bildirimini düzenleyerek o yer nüfus müdürlüğüne göndermekle yükümlüdürler.
Yurt dışında Başkonsolosluklarımız kanuni yetkileri içinde yaptıkları evlenmeleri ilgililerin aile kütüklerine işlenmek üzere evlenmenin yapıldığı tarihten başlayarak bir ay içinde örneğine uygun evlenme bildirimini düzenleyerek ilgili nüfus müdürlüğüne göndermekle yükümlüdürler.
Nüfus idarelerine gönderilen evlenme bildirimleri üzerine mevzuata göre gerekli işlem yapılır.
PASAPORT:
Pasaport: Kanunla belirtilen yetkili makamlarca verilen bir ülkenin milli hudutlarından diğerine geçmeyi sağlayan ve hamilinin kimlik tespitinde kullanılan belgeyi ifade eder.
Türkiye Cumhuriyeti namına verilecek pasaport tipleri şunlardır:
1-Umuma mahsus pasaport: (bordo renkte)
2) Hususi pasaport: (yeşil renkte)
3) Hizmet pasaportu (gri renkte),
4) Diplomatik pasaport (siyah renkte),
5) Geçici pasaport (kırmızı renkte),
6) Yabancılara mahsus pasaport, olmak üzere 6 tip pasaport bulunmaktadır.
Hususi, hizmet damgalı ve umuma mahsus pasaport almak isteyenler için Müracaat esnasında istenilen belgeler;
a)- T.C. Kimlik Kartı veya geçici kimlik belgesinin aslı
b) Harç ve cüzdan bedeli makbuzu (Herhangi bir bankaya veya vergi dairesine yatırılabilir)
c)- 2 adet biyometrik fotoğraf
d)- Öğrenci belgesi (Harçsız pasaport talep edenler için)
e)- Ergin olmayanlar veya kısıtlılar için muvafakat belgesi
f)- Varsa eski pasaport
SÜRÜCÜ BELGESİ:
Sürücü Belgesi: 2918 sayılı Kanunda belirtilen motorlu araçların sürülmesine yetki veren belgeyi ifade eder.
Sürücü belgesi başvuru işlem türleri;
a)- İlk kayıt
b)- Yenileme/ Sınıf Ekleme
c)-Dış ülkelerden alınan sürücü belgesi değiştirme (Tebdil)
İlk kayıt işlemlerinde ibraz edilecek belgeler
a)-Kimlik Belgesi
b)-Sürücü sertifikası
c)-Öğrenim belgesi, yurtdışından alınan öğrenim belgelerinin noter tasdikli tercümesi
ç)-Sürücü sağlık raporu
d)-Sürücü belgesi
e)-1 adet biyometrik fotoğraf
f)-kan grubunu belirtir belge veya sözlü/yazılı beyan
g)-Adli Sicil Kaydı Belgesi